COŚ WIĘCEJ NIŻ NOTATKI METODA CORNELLA
listopada 22, 2018
Notowanie, to na studiach dla większości podstawa uczenia się. Przekazywaną nam przez wykładowców wiedzę przenosimy na papier, dzięki czemu możemy ją uporządkować i utrwalić. Jest to dla nas w zupełności normalne i nie wydaje się czymś nad wyraz skomplikowanym. Ale czy robimy to wystarczająco efektywnie?
Czym jest tytułowa metoda notowania Cornella?
Metoda ta opracowana została w latach 50. XX wieku przez profesora Waltera Pauka, a sama nazwa wywodzi się od nazwy uczelni na której pracował. Dzięki niej notowanie będzie jeszcze bardziej efektywne, bo z naszych klasycznych notatek "wyciągniemy" to, co najbardziej istotne.
Od czego zaczynamy?
Trzymając kartkę papieru pionowo dzielimy ją tak, jak na zdjęciu poniżej.
A - miejsce na tytuł, temat, myśl przewodnią (pozwoli nam to "wrócić" do treści notatki)
B - miejsce na właściwe notatki
C - miejsce na słowa klucze (tak samo, jak w przypadku MAP MYŚLI), pytania nawiązujące do tekstu po prawej
D - miejsce na podsumowanie i wnioski
Miejsce B zapełniamy na wykładzie, w szkole, ale co z resztą? W moim przypadku najbardziej sprawdziło się, gdy pytania, słowa klucze formułuję "na świeżo", czyli na przykład na przerwie, zaraz po wykładzie, a podsumowanie po powrocie z uczelni - istotne jest by było ono krótkie, napisane własnymi słowami, bo nie chodzi tutaj o przepisanie, a przeczytanie i zrozumienie.
JA VS METODA CORNELLA
A jak wypadła ta metoda? Bywało różnie. Nie zawsze był czas, by zdążyć coś zanotować, dopisać do notatek - zależało od przedmiotu, ale tam gdzie był i wiedziałem, że mogę sobie na to pozwolić, metoda była jak najbardziej wykorzystywana. Dzięki niej moje notatki stały się jeszcze lepszymi. Przy powtórkach materiału wiem, czego dotyczą poszczególne teksty bez ich czytania - wystarczy, że spojrzę na margines, na którym zanotowane są najważniejsze kwestie, pytania do tekstu, a to pozwoli mi również zaoszczędzić sporą ilość czasu, którego stale mi brakuje.
0 komentarzy