EFEKTYWNA NAUKA, A KOLORY

stycznia 19, 2019


Na poszczególnych etapach edukacji ilość notatek i zapisanych stron w zeszycie z roku na rok wzrasta. Zaczynając od czasów przedszkolnych, gdzie jest ich niezwykle mało lub całkowicie brak, a kończąc na studiach z kilkudziesięciostronicowymi notesami zapisanymi od samego początku do końca. 
Jak sobie z tym poradzić by zapamiętać, jak najwięcej?


Kolor, to SPOSÓB NA EFEKTYWNĄ NAUKĘ. Wpływa na uczenie się oraz zdobywanie i rozwijanie nowych umiejętności - sprzyja lepszemu zapamiętaniu określonego materiału. Notując (najlepiej własnoręcznie) kolory możemy wykorzystać na wiele sposobów, np. zakreślając najistotniejsze fragmenty czy kluczowe dla tekstu słowa. Użycie kolorów w trakcie nauki z pewnością da wyższe wyniki w zapamiętywaniu! 


Nie wierzycie mi?
W 2012 roku na zlecenie marki STABILO studentki psychologii Uniwersytetu Łódzkiego przeprowadziły badanie nad wpływem oznaczania tekstu kolorami na zapamiętywanie. Z badań z udziałem 138 maturzystów wynika, że już zastosowanie tak prostego sposobu jak wyróżnienie kolorem tekstu polepsza jego zapamiętywanie i odtwarzanie nawet o 16%! Uczestnicy badania otrzymali do przeczytania naukowy artykuł. Pierwsza z grup otrzymała go bez jakichkolwiek zakreśleń, natomiast kolejne z użyciem koloru pomarańczowego, żółtego, niebieskiego, różowego i zielonego, a wyniki przedstawiły się następująco:




Jestem wzrokowcem, a więc w moich notatkach muszą pojawić się kolory, które niezwykle mi pomagają i ułatwiają proces nauki. Nie potrafiłbym uczyć się z notatek, które z góry do dołu napisane są jednolitym, niebieskim długopisem  - ciężko patrzy mi się na taki tekst i zapamiętuję z całości znikomy procent, a tak potrafię "wrócić" do przerabianego materiału w głowie i przypomnieć sobie nawet w którym miejscu na stronie/kartce znajdowało się interesujące mnie zagadnienie.

Poniżej moja notatka z jednego z wykładów. Jedna napisana została z użyciem zielonego cienkopisu, a druga (ta sama) bez użycia jakichkolwiek wyróżnień. I jak, widzicie różnice? 
Nie bójce się - kolory nie gryzą, a niezwykle ułatwią nam naukę!




JA VS KOLORY
Sięganie po kolorowe cienkopisy przy notowaniu, to u mnie już naturalny nawyk. Zacząłem je stosować jeszcze w czasach liceum i tak zostało do dziś. Jak na typowego wzrokowca przystało łatwiej przychodzi mi czytanie czy uczenie się z teksu w którym pojawiają się jakiekolwiek wyróżnienia - szybciej dostrzegam w nim istotne informacje. Metoda, jak najbardziej przydatna i na pewno szybko się z nią nie rozstanę - polecam każdemu!

CO MYŚLISZ?

0 komentarzy